Friday, August 31, 2007

Pandangan Adrian tentang Gerak hati (Intuisi)

Akak.. sebenarnya saya sendiri kurang memahami erti daripada Intuisi tersebut mungkin karena ini adalah istilah yang baru. Tapi kalau gerak hati yang spontan itulah yang sering saya alami dan disusul dengan kejadian yang berlawanan dengan gerak hati saya tersebut. Baik.. kalaulah Intuisi ini merupakan gerak hati spontan maka yang saya alami sebelumnya adalah.. pernah suatu masa saya pergi ke masjid untuk sholat subuh di bulan Ramadhan naik basikal. Biasanya basikal itu saya kunci tuk mengelakkan dicuri orang.. sudah beberapa hari berlalu.. sayapun seperti tak mengendahkan lagi rasa curiga pada siapapun. Dan pada suatu subuh berikutnya.. saya sebetulnya nak kunci itu basikal.. tapi seperti ada yang menggerakkan dihati saya.. "tak payahlah inikan masjid.. mana ada pencuri di Mesjid" tapi.. apa yang terjadi malah sebaliknya..selesai sholat basikal saya sudah tak nampak lagi kat tempat parking tersebut. Yang kedua pada tahun 2005 lalu ayah saya sakit kuat..seperti biasa tiap 2 atau 3 hari saya bantu mencukurkan ( to shaving) misai dan janggutnya saya karena beliau tak berdaya.. saya mahukan ayah saya itu selalu tampak bersih dan elok rupanya. Pada suatu hari saya ada niat untuk mencukur itu misai.. dalam hati berkata " biarlah ku cukur misai ini mana tahu esok ia meninggal biar tampak elok dan bersih" tapi seperti tergerak hati saya tuk membatalkan niat saya itu kerana kalaulah saya cukur itu misai bermakna saya mahukan ayah saya itu mati esok dan nampak elok dan bersih.... Tapi kejadiannya berlawanan dengan keinginan saya.. esok paginya ayah saya meninggal... misai dan janggutnya pun tampak kurang bersih.. alangkah menyesalnya hati saya.. so menurut pendapat saya Intuisi ini boleh saja merupakan gerak hati spontan yang akibatnya boleh sesuai dengan gerak hati kita pada saat itu atau boleh sebaliknya. Kalaulah kita selalu mengalami hal2 yang demikian bolehlah kita jadikan sebagai bimbingan/ pedoman untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tak diinginkan ataupun penyesalan dikemudian hari. Pendapat saya setuju dengan Akak bahawa Intuisi itu merupakan kekuatan kudus yang datangnya dari Allah bukan bisikan datangnya dari hal2 yang ghaib ataupun 6th sense ataupun apa-apalah.. ianya mutlak dari Allah.

0 comments: