Friday, August 31, 2007

Sembang-Sembang Tentang Intuisi (Gerak hati)

Hari ini saya sangat gembira kerana penulisan saya tentang intuisi mendapat pandangan dan komentar dari rakan-rakan seperjuangan. Terima kasih memberikan input yang berguna dan komentar yang bagus. Di bawah ini adalah antara komen dari rakan seperjuangan.

Zubli Zainordin kata,
Menarik sungguh posting anda ini. Intuisi dalam bahasa terjemahan ialah daripada Intuition. Kurang menyengat - macam pencil dan pensil. cuba Qalam! Terbuka pintu langit luasnya. Dalam bahasa kita, Intuisi ini sebenarnya ialah Resa. Perbezaan di sini ialah Intuisi dan Suara Hati. Lebih molek perbezaan di antara Rasa dan Resa. Di blog saya, ada *diagram* maklumat berharga berkaitan dengan 16 deria manusia, di sekolah di sebut 5 atau 5 campur 1. Sebenarnya minima 16, ada lebih lagi deria manusia anugerah Allah yang belum kita teroka. Kemudian *invisible force,* yakni kuasa ghaib. Terdapat sebutannya dalam Surah Al-Baqarah ayat 1 - 5. Kembali kepada *diagram* di dalamnya didapati melebih 3 trillion forsa ghaib, yang Allah perentahkan supaya sujud kepada Adam. Ertinya apa yang diketahui sebagai Malaikat senantiasa berperanan supaya kita dipelihara Allah. Tugas ini merekalah yang melaksanakannya. Lantaran resa atau disebut di sini Intuisi adalah anugerah besar nilai dan harganya. Mahukah kita memanfaatkannya. Saya pilih untuk begitu, memanfaatkannya sepenuhnya. *Diagram* ada di sini, percuma kajian saya sejak 1978.

http://infozublizainordin.wordpress.com/tag/zubli-zainordin-diagram-of-discoveries/Dah jumpa, klik *The Total View* jumpalah *diagram*.

Emanrais kata,
Salam. Seminggu yang lalu, di www.duadunia.net saya ada tulis pengalaman pribadi berjudul "Klo di Tangerang, eling lan waspada," Sejam sebelumnya peristiwa itu terjadi, hati saya bergetar dengan irama jantung yang berdegup. Kata hati saya mengingatkan, bakal ada peristiwa yang membingungkann. Saya sudah sarankan kepada yang terkasih saya, untuk batalkan perjalanan, lalu pulang ke rumah masing2. Tapi teman saya memanja, ingin banyak berbincang sambil raun2. Akhirnya kami masuk perangkap orang2 dholim yang memeras kami, sambil mengancam buat rusakkan karakter kami.Hal yang sama, saya alami sewaktu saya memenuhi permintaan puan, puan Waliz dan tuan Logan, buat menganalisa karakter dari photo.Saya menatapinya barang beberapa saat, lalu di angan saya timbul idea apa yang harus saya tuliskan. Subhanallah. Saya sama sekali masih bukan orang pandai. Namun saya semakin percaya akan hadirnya intuisi, di dalam kehidupan hati. Oleh karenanya terhadap petunjuk puan ini, saya tak kurang2 dahaga, buat beroleh tambahan ilmu pengetahuan, buat mempertajam intuisi agar bisa membantu ummat secara lebih baik lagi. Insyallah.

2 comments:

waliz said...

cerita pasal intuisi ini, saya pun banyak kali mengalaminya..tetapi selalunya perkara itu sudah terlewat untuk diketahui kerana biasanya saya akan buat tidak tahu saja jika hati sudah berkata..bila benar2 terjadi baru saya teringat bahawa sebentar tadi hati saya sudah berkata-kata sesuatu perkara akan berlaku..tetapi yang paling kuat intuisinya ialah suami saya terutamanya hal2 yang berkaitan dengan saya...malah sewaktu beliau berada di luar negara pun beliau boleh membaca apa yg di dalam pemikiran saya..kadang2 rasa pelik tetapi beliau kata mungkin hubungan yg terlalu rapat m,enjadikan kami begitu...terima kasih kerana menulis tentang intuisi..satu perkara yang agak misteri untuk dirungkaikan..salam ..

No longer valid said...

Selepas Maghrib, aa chatting dengan Neng Cici yang ada mutual emotionship bersama aa. Entah bagaimana aa rindukan jemarinya yang chantek, sampai hati gemetar. Aa lalu konsens kan hati menuju beliau. Tiba2 beliau tulis di skype kalau beliau merinding. (Beliau masih ada di ofis sejarak 60 Km dari posisi aa.) Begitu juga aa dan Wandi operator Internet cafe, merasa tegak bulu roma. Neng Ci tampaknya telah alami masa delirum sesaat. Buat menenangkan hatinya aa lalu call dan berikan sugesti untuk tenang. Mintakan beliau minum aqua dan membaca Surah Ayatul Qursyi. Beliau lalu segera pulang ke rumahnya.
Bersamanya aa sudah 2 kali mengalami kejadian aneh yang mebuat beliau merasa takut. Tapi Alhamdulillah. Aa selalu bisa menenangkan hatinya kembali. Dak salah kalau Cikgu Arina tulis sebagai The Invicible Power. Salam.